RSS Flöde

Två veckor till

Postat den

Så här långt kan jag utan tvekan rekommendera livet som Gunder Hägg. Jag har aldrig känt någon längtan till att gå tillbaka till mitt tidigare liv eller tvingat mig ut på något träningspass. I takt med att formen har förbättrats har löpningen känts lättare och nästan blivit en njutning. I början hade jag ofta känningar av smärta i knäna och diverse andra kroppsdelar men det verkar också ha avtagit i takt med att formen har blivit bättre. En halvtimme per dag kanske är för lite för att få överbelastningsskador.

Gunder Hägg var nästan aldrig skadad och sjuk väldigt sällan, så en halvtimme per dag kanske är den gyllene medelvägen. Gunder Hägg skriver i sin dagbok att han tror att löpning i skog och terräng är en viktig orsak till hans framgång. Skogslöpning innebär naturligt varierande löpning. Han skriver också att han tror att det är möjligt att bli en bra löpare genom att bara springa på platt underlag. Han noterar dock att det är nog är mycket svårare att hålla den fart som krävs eftersom det är tråkigare att springa på platt underlag än att springa i varierad terräng.

Under några veckor har jag fått hålla tillgodo med terrängen i centrala Stockholm. För att göra det roligare har jag försökt springa mycket trappor och kuperad terräng. Jag måste erkänna att jag inte alltid har hållit ett högt och jämnt tempo under mina pass. Tempot har varierat beroende på hur kroppen har känts. Min grundprincip har varit att hålla så högt tempo som det går utan att bränna mig. Antal minuter snabbt tempo per pass verkar också öka med ökad form. Nedan presenterar jag träningen för de två senaste veckorna:


Vecka 28:
11/7 30 min Löpning hälften i snabbt tempo
12/7 30 min Löpning snabbt mycket trappor
13/7 45 min Löpning lugnt tempo (sliten)
14/7 30 min Löpning snabbt mycket trappor
15/7 100m(16s),200m(25s),400m(70s),100m(14s),400m(77s),spänsthopp,400m(72s)
16/7 8 min löpning
17/7 400m(66s), 15 min löpning snabbt och 60 min tennis
Vecka 29:
18/7 26 min löpning snabbt skogsstig
19/7 30 min Löpning 10 min snabbt resten långsamt
20/7 30 min Löpning snabbt skogsstig
21/7 30 min Löpning 10 min snabbt resten långsamt
22/7 120 min skogspromenad (Ut-sättning av skärmar till o-ringen)
23/7 20 min löpning varav 7 min snabbt resten långsamt
24/7 20 min löpning snabbt + 150 min skogspromenad (kontrollant o-ringen)

Det vore intressant att köra ett 3000 m lopp för att se om känslan av förbättrad form stämmer med verkligheten. Jag ska försöka genomföra det nästa vecka. Nedan kommer ett ganska komiskt amerikanskt reportage om Gunder Häggs besök i USA:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: