RSS Flöde

Vila gör susen

Tre veckor har gått sedan det senaste inlägget. Dessa tre veckor avslutades med en löptävling och en orienteringstävling! Nedan följer en redovisning av den genomförda träningen i det klassiska formatet:


Vecka 33:
15/8 13 min löpning snabbt, 90 min tennis
16/8 28 min löpning snabbt
17/8 28 min löpning snabbt
18/8 25 min tennis
19/8 40 min löpning snabbt, mycket backar på Uppsala åsen
20/8 25 min löpning varav 15 snabbt
21/8 30 min hård löpning (med Göran)
Vecka 34:
22/8 70 min löpning långsamt (återhämtningspass)
23/8 16 min löpning snabbt
24/8 70 min cykling (Görans racer)
25/8 3000 meter 10.20
26/8 70 minuter cykling (Görans racer)
27/8 10 min simning + 60 min tennis
28/8 60 min lugn löpning (ont i vaderna)
Vecka 35:
29/8 15 min lugn löpning + styrka
30/8 25 min hård löpning (OK Line testrunda 1) + 20 min lugn löpning
31/8 15 min lugn löpning + styrka
1/9 Vila
2/9 Vila
3/9 52 min hård löpning, Mitt Hjärta-Loppet
4/9 60 min snabb löpning i skog, DM-kavel orientering

Perioden inleddes med en vecka träning i sann Gunder Hägg-anda. Under den veckan började jag få ont i vaderna. Jag har försökt landa mer på framfoten när jag springer, vilket kan vara orsaken. Smärtan i vaderna gjorde att jag testade att lägga in lite alternativ träning i form av cykling. Körde även lite längre och lugnare pass. Det är inte helt i linje med Gunder Häggs träning. Kanske vore det bättre att vila helt istället. Jag hann också med ett 3000 meters lopp. Tiden var den samma som förra testet. Känslan under loppet var bra och jag hade ingen vilodag innan, så det verkar lovande.

I början av den sista veckan tränade jag på som vanligt. Jag tog två vilodagar för att återhämta mig helt torsdagen och fredagen. Vilan verkar ha haft bra verkan. På lördagen var jag med i Mitt Hjärta-Loppet. Det är en löptävling i Bollnäs som går varje år. I år gick den på 13 KM (officielt 12 KM men GPS mätning visade 12.9 KM). Distansen var fördelad på underlagen asfalt, grusväg och stig. Loppet innehöll en rejäl uppförsbacke. Även om jag inte är tränad för distansen är jag mycket nöjd med resultatet. Jag var endast 5 minuter efter längdskidstjärnan, flerfaldige världskupsegraren och OS-guldmedaljören, tillike min kompis från skidgymnasiet i Ljusdal, Daniel Rickardsson.

Daniel Rickardsson efter världskupsseger i Drammen

Idag sprang jag kavel DM i orientering för min klubb Rehns BK. Jag var sliten från gårdagen och har inte orienterat på flera månader, så jag är nöjd med resultatet även om jag var en bra bit efter. Efter loppet har jag haft ont i foten. Jag är nog definitivt inte tränad för distanserna jag har kört under helgen. Dessutom var det en del asfalt under löptävlingen vilket jag tror kan vara påfrestande för kroppen. Gunder Hägg lär ha sagt något i stil med följande:

Skogen är till för löparna och banan är till för publiken. — Gunder Hägg

Annonser

»

  1. nice article. But maybe you are really hypochondric as your father said you ;]

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: