RSS Flöde

18 veckor och målet för 2012

Det är nu 18 veckor sedan jag skrev något senast på denna blogg. Orsaken till det långa uppehållet är flera och det skulle bli en bok om jag skulle börja gå in på detaljer, så det kommer jag inte göra. Det har dock hänt en del under denna tid som kan vara av intresse för er som följer bloggen. Jag har spelat en hel del volleyball i Team Global Campus 1477. Volleyball är en mycket social och krävande sport på många sätt, men man kan knappast säga att det är en effektiv träningsform för konditionsidrott.

Efter skadan som jag nämnde i det förra blogginlägget har jag kommit igång med löpningen, men det har varit ungefär hälften så intensivt och målinriktat som det som har beskrivits tidigare på denna blogg. Det blev speciellt mycket träning under nyårshelgen då jag deltog i det traditionella ”elitlägret” för gamla skidgymnasie kompisar. Elitlägret gav mycket inspiration och glädje. Värt att nämna är att alla fyra som deltog på hela lägret noterade årsbästa på 10 min 19 sek på 3000 meter. Det är helt klart mycket prestige som står på spel inför nästa säsong. Det vi tävlar om är självklart bäst tid på 3000 meter. Mitt mål för 2012 är att springa 3000 meter under 10 minuter. Jag tror att Gunder Hägg’s träningsfilosofi passar perfekt för min livsstil och för att nå detta mål. Jag har nu fått jobb på Tacton Systems AB i Stockholm och hyr en lägenhet i Uppsala. Detta inebär att det blir väldigt mycket stillasittande varje dag.


Vecka 2:
9/1 30 minuter snabb löpning
10/1 Vila
11/1 15 min snabb löpning
12/1 35 min medelhård cykling
13/1 Vila
14/1 40 min lugn löpning på hög höjd (2000+ möh) Bad Gastein
15/1 25 min lugn löpning på hög höjd
Vecka 3:
16/1 Utförsåkning i Bad Gastein
17/1 Utförsåkning i Bad Gastein
18/1 15 lugn löpning
19/1 20 min snabb löpning
20/1 Vila
21/1 25 min snabb löpning och 40 min cykling
22/1 15 min skidåkning, 20 min snabb löpnign, 10 min lugn löpning och 30 min cykling

»

  1. ”Träna som Gunder Hägg…. ” Det går säkert bra!
    Han hade spikskor på fötterna även på vintern!
    Träning 6 dagar i veckan december-april. träning 2 gånger per dag 6 dagar i veckan under maj och juli. Oftast full fart, hälften av passen i ryckig fart! Ta ut dig ordentligt!
    Resultat under 10 minuter på 3000m, ja absolut om du har lite talang! Kanske under 9 munuter också om du håller dig till löpning hela tiden och följer Gunders träning helt!

    Lycka till! Anders S.

    Svara
    • Tack Anders. Jag har precis börjat ta upp träningen nu efter en period av mindre seriös träning. Jag har dock testat Gunder Häggs modell att springa (<30 min) sex dagar i veckan och gå ut i full fart. Det gav mycket gott resultat. Jag förbättrade min tid på 3000 meter med 30 sekunder på bara några veckor, fick bättre välbefinnande och drog inte på mig några skador. För tillfället är mitt mål att köra löpning fyra dagar i veckan och någon annan form av träning två dagar. Löppassen kommer dock öka i antal och intensitet i takt med att formen blir bättre. Hur tränar du själv?

      Svara

Kommentera

