RSS Flöde

Vinterträning

Nu är det snö i Uppsala. Det kanske har snöat 1 dm. Det gör löpningen lite annorlunda än att springa på fast underlag. Det blir lite mjukare och stilen måste modifieras en aning för att få fäste. Jag tror att det är bra att springa en del snölöpning eftersom det gör balansen bättre. Det är dessutom ganska vackert när snön ligger och glänser. Idag sprang jag ett tufft pass med min bror Göran. Han orienterade med karta och jag hängde på. Jag kan verkligen rekommendera att springa i skog på vintern för er som inte har testat det.

Det kan säkert verka som om jag gör avsteg från Gunder Häggs träningsprinciper när jag tränar en del alternativ träning som cykling och styrketräning. Gunder Hägg körde även på vintern mest löpning. I hans träningsdagbok har han dock även skrivit in ett antal skidpass. Han körde oftast en bestämd slinga som bestod mest av skogslöpning och lite landsväg. Han körde slingan trots att det ibland var extremt kallt och vissa gånger fick han kämpa sig igenom 1 meter lössnö i skogspartiet. Han såg det som ett sätt att få extra tuff träning.

I samma hus som min nuvarande arbetsplats finns ett gym. Företaget jag arbetar på har ett avtal med gymmet så att de anställda kan gå och träna där. Gymmet har ett löpband som har inställningar för hastighet. Maxhastigheten är 20 km/h. Jag tänkte göra ett experiment där jag successivt ska försöka öka den längd jag klarar att hålla 20 km/h. Det känns egentligen inte bra att springa på löpband eftersom man slösar energi och eftersom det egentligen är mycket roligare att springa utomhus. Men jag ska göra det eftersom det kan vara praktiskt att gå ner till gymmet och träna på luncher. Det kan också vara ett bra sätt att träna förmågan att hålla ett jämnt och snabbt tempo.


Vecka 4:
16/1 Vila
17/1 Vila
18/1 45 min simning
19/1 25 min snabb löpning
20/1 5 min snabblöpning på löpband + styrketräning
21/1 55 min cykling + 10 min badminton
22/1 75 min lugn till snabb löpning i skog

Löpning i skog med min bror Göran som orienterare

Löpning i skog med min bror Göran som orienterare

Kommentera

