RSS Flöde

Mål

Postat den

Målet att gå under 10 minuter på 3000 meter börjar kännas inom räckhåll. Jag har känt mig mycket stark under några pass de senaste veckorna. Jag vet dock av erfarenhet att det är lätt att börja känna sig nöjd när man nästan har nått fram till målet och därför förlora fokus. Det är lätt att tänka att ”jag är ju nästan där så vad gör det om jag skippar det här träningspasset”. Det är därför bra att ha flera mål.

På skidgymnasiet i Ljusdal läste vi en bok om mental träning som jag inte kommer ihåg namnet på. Boken föreslog att man skulle sätta upp tre målsättningar. Det första är ett säkerhetsmål som man sätter upp bara för att vara säker på att klara ett mål iaf. Det bör vara lite bättre än det man har presterat tidigare men ska kännas ganska enkelt att uppnå. Har man klarat det kan man känna sig nöjd med att man iaf har blivit lite bättre. Det andra målet kallas nöjdhetsmålet. Det ska vara ett realistiskt mål men ändå vara en utmaning att klara. Klarar man det kan man vara riktigt nöjd med sig själv. Det tredje målet kan kallas optimalmålet. Det ska forfarande vara möjligt att uppnå men allt måste gå perfekt för att det ska gå att uppnå. Det är ett mål att drömma om så att man har någonting att satsa på om man börjar känna sig säker på att klara nöjdhetsmålet.

Jag vet inte om Gunder Hägg hade olika nivåer av mål men jag tror att man kan vara ganska säker på att han satte upp mål för sig själv. Här är mina mål angående 3000 meter:

Säkerhetsmål: Under 10 min 20 sek
Nöjdhetmål: Under 10 min 00 sek
Optimalmål: Under 9 min 50 sek (tidigare PB 9.56)


Vecka 19:
2/5 Styrka
3/5 35 min simning
4/5 20 min hård löpning + Salsa
5/5 20 min cykling
6/5 62 min orientering, 25 min löpning
Vecka 20:
7/5 Vila
8/5 Salsa
9/5 22 min hård löpning
10/5 Vila
11/5 Hård fartlek och löpning 45 min
12/5 50 min badminton
13/5 1h bugg

Kommentera

