RSS Flöde

Maraton

Postat den

Jag har under några veckor tagit en paus från träningen enligt Gunder Häggs principer. Detta har jag gjort eftersom jag har anmält mig för att springa maraton på lördag nästa vecka. Jag har sprungit några långsamma och längre pass istället för korta och snabba. Inget pass har dock varit längre än en timme. Jag har också varit krasslig och sjuk mycket under den senaste månaden. Det är svårt att säga om detta beror på att jag har tränat lite annorlunda eller på andra omständigheter. Nu har jag dock i princip inte tränat på två veckor och har gått upp några kilo i vikt då jag har ätit lite extra sedan jag bestämde mig för att springa maraton. Mitt träningsupplägg är helt klart långt ifrån perfekt för att springa maraton. Jag har dock betalat startavgiften så om jag är frisk och kry ska jag ställa mig på startlinjen för att försöka ta mig runt.

Om jag försvinner utefter banan skulle jag inte vara den första som gör det. Loppet jag ska springa heter Jubileumsmarathon. Det är jubileum eftersom det är 100 år sedan OS maraton gick i Stockholm 1912. Banan är känd för att vara extremt tuff. Under OS loppet 1912 var ungefär hälften av startfältet tvungen att bryta under loppet och den portugisiska löparen Lazaro avled tragiskt dagen efter av värmeslag. Under det loppet försvan löparen Shizo Kanaguri spårlöst. Det visade sig senare att han hade fått en dåligt hotellrum precis bredvid en spårvagn och haft problem att träna under den flera veckor långa resan från Japan med ångfartyg och järnväg. Därför tog han emot den vänliga inviten från familjen Petre i Tureberg att slå sig ner vid deras kaffebord och dricka halonsaft och äta kanelbullar. Han skämdes därefter så mycket för att ha brutit loppet så han åkte hem till Japan utan att prata med någon.

Den japanska maratonlöparen Shiso Kanaguri

Shiso Kanaguri

Kommentera

